Thursday, November 5, 2015

Re-set up my online business

As-salam,

Hokey...best tak tajuk post? Boring...? Ala....kalau boring, jangan baca...hihihi..
Why re-set up ? Ok, aku rasa perkataan tu takda dalam kamu oxford, ini perkataan manglish dah.
Ceritanya begini...dulu tahun 2011, aku pernah aktif jual button secara online. Masa tu anak baru seorang. Aku lagi memang gila tengok button yang comel-comel. Tapi aku tak pernah beli direct dari supplier button di luar negara, aku hanya beli button yang aku beli secara borong dari local craft seller. Untung..? Terus terang untung tu, dalam sebiji button adalah 2-3 sen... tapi customer aku ramai gak..

Tapi...bisnes aku perlahan-lahan tak aktif. Sebab...? Bukan takde customer. Tapi komitmen dengan kerja, komitmen dengan jaga anak..sebab anak dah 2 orang. Sampai la sekarang ni, stok button aku masih banyak belum terjual. Hanya aku guna button tu untuk kegunaan sendiri.

Jadi sekarang aku perlahan-lahan nak set up balik bisnes online aku. Tapi kali ni aku bagi banyak variety dalam barangan yang aku jual. Apa aku nak jual :

1. Button ( Of course la button... hahaha )
2. Headband ( Kanak-kanak or baby )
3. Fabric Flower
4. Any craft item.
5. Tudung/shawl...( percubaan baru.. )

Kenapa aku pilih semua kategori di atas :

1. Modal aku limited
2. Itu kemahiran yang aku ada.


Jadi aku harap orang-orang kat sekeliling aku sokonglah apa yang aku buat, semoga Allah setuju jugak dengan cita-cita aku ni. Aku buat ni pun bukan untuk cari untung semata-mata, tapi ni demi nak tolong hasben jugak...boleh support sikit...

Oklah, sekarang aku masih dalam proses nak buat label untuk barang aku. Label tu penting, supaya orang tak sesukahati guna pakai barang kita...biar ada exclusivity nya di sana. Kenapa aku tak jual tudung ready made..? Kos lagi murah. Tak perlu risau cari kain, nak beli mesin jahit, nak beli benang..? Tak nak la...sebab aku nak jual tudung keluaran aku sendiri..kita bebas nak design apa...warna apa....jadi design tak limited..

Dah la...nak sambung buat kerja.


No comments: