Tuesday, November 17, 2015

Aromaterapi untuk masalah kulit - Part 1

As-salam...

Ok, untuk topik hari ni, kita nak share pasal aromaterapi lak. Actually aku bukanla expert sangat pasal aromaterapi ni, tapi since ada seorang kawan di fb share pasal aromaterapi, aku jadi tertarik nak tahu more about this aromatherapy. Tapi itulah...kawan aku ni beli set aromaterapi Young & Living .... harganya...fuuuuh...! Mantap ....

Nak di jadikan cerita, aku ni since last 5month ada masalah tangan alergik. Aku pun tak tahu alergic apa...tapi last time aku pergi klinik, doktor cakap tangan aku alergik detergent... jadi kena nasihat jangan mencuci, jangan makan seafood...jangan pegang cili... ergghhh....macam mana tu ? Aku ni mama budak... kalau aku tak mencuci, siapa nak mencuci... ?

Macam-macam krim aku cuba....aku dah pergi beberapa buah klinik (except aku belum pergi jumpa pakar kulit jer lagi )... aku kena bagi ubat tahan gatal...yang ada mild steroid... tapi aku tak boleh amalkan sangat sebab anak aku masih lagi BF. Aku pun tak tahan sangat makan ubat tahan gatal ni sebab aku jadi sangatlah mengantuk.

Puas gak aku google info tentang kulit alergic ni...macam-macam treatment macam-macam ubat...er....nantila aku share more detail pasal jari aku yang alergic ni ye....panjang sungguh ceritanya. Dan untuk aromaterapi ni, aku cuma nak cuba rawatan alternative lain yang tiada kaitan dengan bahan kimia.. bukan makan ubat..cuma more to natural way. Tapi....ada tapinya.....untuk aromaterapi ni...harga essential oil nya memang kaw-kaw jugak mahalnya... setakat ni paling murah aku jumpa E.O yang 10ml tu rm20+. Takde nye nak murah sangat.

Apapun aku try jugak carik info pasal E.O lain selain Y&L ni...sebab Y&L ni bukan jenis E.O yang mampu milik bagi aku... mungkin boleh try cari brand lain yang harga rendah sikit. Lagipun aku percaya bukan Y&L jer yang jual E.O. Apapun....keputusan kamu...dan kamu...dan kamu yang nak beraromaterapi tu terletak di tangan masing-masing nak pilih E.O yang kamu nak ye.... jangan ikut aku. Aku ni orang marhein... berbelanja kena berpada-pada sebab kerja gaji tak besar, anak dah 3...beli benda mahal ni macam pertaruhan gak...kalau mahal dan berkesan, alhamdulillah.... kalau tak berkesan.... nangis tak berhingus jadinya.... hahahahahaha...



Ok, jom kita godel info pasal aromaterapi. Ni aku share info yang aku jumpa dari webklinik DRJIM.
Harap bermanfaat untuk semua ya...mungkin boleh jadi garis panduan untuk kita yang baru nak berjinak-jinak dengan aromaterapi ni. Ni aku terjemahkan ke BM...dan aku tak ambil semua ayat dari web tu ye...kalau nak baca lebih detail sila klik web klinik DRJIM tu.


PENGERTIAN AROMATERAPI

Istilah yang digunapakai untuk proses penyembahan cara kuno yang menggunakan sari dari tumbuhan organic yang kemudiannya diubah menjadi minyak aroma terapi. Ianya digunakan untuk meningkatkan daya kesihatan dan kesejahteraan tubuh badan, fikiran dan jiwa.


KOMPONEN AROMATERAPI.

Terdapat  2 komponen utama dalam oramaterapi iaitu Minyak Essential dan Minyak Carrier


A) Minyak Essential

Malas nak translate, ni ayat copypaste dari Web DrJIM...

Minyak esensial merupakan salah satu komponen di dalam aromaterapi yang berkhasiat yang diambil dari kantung kecil yang terletak di antara dinding sel tumbuhan.
Fungsi minyak esensial yang sangat berperan bagi manusia antara lain:
·         Melindungi pori – pori kulit dari angin
·         Melindungi kulit dari serangga yang mengganggu
·         Menyembuhan luka
·         Melindungi diri dari bakteri, jamur, dan mikroorganisme
·         Mengurangi penguapan air ketika suhu lingkungan meningkat yang mengakibatkan kekeringan pada kulit
Minyak esensial yang digunakan untuk tiga kebutuhan utama dalam kehidupan sehari – hari, yaitu : bahan pengolahan makanan, bahan kosmetika, dan bahan obat – obatan.
Contohnya : amrette seed, angelica, basil,bay, bergamot, birch, camphora, cedarwood, chamomile, citronella, cypress, eucalyptus, fennel, frankincense, galbanum, geranium, ginger,jasmine, juniper, laurel, lavender, lemon, lemongrass, lime, mandarin, magrigold, marjoram,mimosa, myrrh, neroli,orange, patchouli, peppermint, petitgrain, pine, rose, osemary, rosewood, sage, sandalwood, spruce, tarragon, tea – tree, thyme, valerian, violet, yarrow, ylang – ylang, dll.


B) Minyak Carrier

Minyak yang digunakan sebagai pelarut minyak essential. Minyak essential tidak dapat digunaka secara direct kerana mempunyai kepekatan yang sangat tinggi. Jadi maknanya kalau nak sapu pada kulit kena mix E.O dan C.O ni... tapi ada sukatan tertentu.

C.O ni pun ada banyak jenis contohnya minyak almond, apricot, canola dan banyak lagi.


PENGGUNAAN MINYAK ESSENTIAL :

A) Kulit Normal

     - untuk mendapatkan kulit halus, jarang berjerawat dan mengelupas.
     E.O : Kemenyan, Rose, Jasmine, Geranium, Lavender, Neroli
     C.O : Almond, Apricot, Olive, Jojoba, Sunflower Seed, Wheatgerm, kacang kedelai ( Kacang apa tu...???)


B) Kulit Kering
    - Kulit nipis, pori-pori halus, tegang setelah dibersih dengan sabun, mudah mengelupas dan mudah timbul garis-garis penuaan.

    E.O : Sandalwood, Rose, Jasmine, Neroli, Charmomile, Geranium, Lavender dan Rosewood.
    C.O : Almond, Evening primrose, jojoba, biji gandum, olive dan minyak avocado.




Erggghhh ..... nanti-nanti la sambung lagi ye....banyak lak kerja.









No comments: